Pages

Subscribe:

Thursday 24 November 2011

Teknologi dalam Melahirkan Bakat Belia.

     Kemajuan teknologi kini yang seakan-akan meledakkan dunia telah mencetuskan satu fenomena dalam melahirkan bakat belia. Bakat yang dipupuk dengan pelbagai aplikasi canggih ini mungkin asalnya sekadar suka-suka untuk hiburan atau secara tidak disengajakan. Namun begitu, jangan hairan kerana ada juga yang serius berkecimpung mengasah bakat melalui teknologi demi minat dan jaminan kerjaya di masa hadapan.
     Apabila menyebut tentang bakat, apakah yang anda faham dengan interpretasinya? Adakah ia harus dipupuk atau tidak perlu iaitu lahir secara semulajadi? Bagi pendapat peribadi saya, “bakat” boleh kita fahami sebagai kebolehan atau kelebihan yang dimiliki seseorang untuk membuktikan keistimewaanya dalam sesuatu bidang berbanding orang lain. Bakat boleh dipupuk atau wujud secara semulajadi yang mana memang kurniaan Tuhan atau dipelajari dan diasah.
     Salah satu modus yang berjaya melahirkan bakat belia dengan sangat berkesan pada hari ini ialah melalui aplikasi teknologi. Skop teknologi yang sangat luas, ditambah pula dengan kewujudan internet yang memudahkan capaian jaringan komunikasi secara terbuka kepada semua orang memudahkan para pengguna mendedahkan (expose) diri mereka kepada khalayak umum. Contoh terdekat saya ambil adalah dari realiti pada hari ini yang mana kelahiran ramai artis You Tube. You Tube membolehkan sesiapa sahaja menghantar rakaman video mereka dan boleh di “share” oleh penonton yang lain. Selalunya bakat yang diketengahkan berkaitan bidang muzik, tarian, humour dan sebagainya.
     Artis You Tube yang berjaya dengan kepopularan bakat selalunya muncul bersama lagu-lagu hit yang dicipta dan dinyanyikan sendiri. Misalnya, kemunculan artis You Tube yang paling popular pada masa kini iaitu Najwa Latif awalnya hanya bermodalkan lagu bertajuk “Cinta Muka Buku”. Lagu tersebut asalnya dicipta oleh kakak beliau iaitu Syafika Latif, 22 Tahun. Bakat beliau mula disedari oleh syarikat rakaman NAR Records yang memanggil beliau untuk diujibakat. Akhirnya, Najwa Latif diterima menjadi artis rakaman syarikat tersebut dan mengikat kontrak selama dua tahun. Kini, beliau telah memiliki klip video rasmi yang telah di upload di You Tube dan memiliki laman sendiri di www.youtube.com/najwa595.  
Apa yang mengagumkan ramai pihak terhadap gadis You Tube kelahiran Batu Pahat, Johor ini adalah kelunakan suaranya yang memukau walaupun usia masih muda iaitu 16 tahun. Selain itu, beliau juga memiliki bakat bermain gitar, menambahkan lagi aset untuknya digilap. Kerjaya beliau kini kian berkembang apabila muncul dengan single kedua, Carta Hati.

Selain itu, bakat-bakat belia ini juga digilap melalui program realiti televisyen di Malaysia. Agak banyak program realiti televisyen diterbitkan semenjak tahun-tahun belakangan ini seperti Vokal Bukan Sekadar Rupa, Pilih Kasih, Mentor, Sehati Berdansa dan sebagainya. Ramai kalangan mereka walaupun tidak meraih gelaran juara program itu, namun berjaya melonjak naik namanya sebaris artis-artis sedia ada. Inilah yang kita gelar sebagai fenomena luar biasa. Contoh terbaik adalah Stacy Akademi Fantasia Ke-6, Faizal Tahir One in A Million (OIAM), Awal Ashaari OIAM, Zizan Maharaja Lawak dan ramai lagi. Bakat-bakat mereka ini telah membawa mereka kepada perkembangan kerjaya dalam bidang seni tanah air seperti menjadi pengacara rancangan televisyen, pelakon, penyanyi dan sebagainya.
   ♥Awal Ashaari♥     ♥Stacy AF6♥     ♥Zizan Maharaja Lawak♥ ♥Faizal Tahir OIAM♥
Selain bidang muzik, teknologi juga melahirkan bakat belia dalam bidang animasi, grafik komputer dan pengeditan video. Ini secara tidak langsung melahirkan juga belia yang kreatif dan inovatif . Sebenarnya ini juga menyumbang kepada kemahiran yang diperlukan dalam peluang pekerjaan. Tambahan pula kemajuan pesat pembangunan pada hari ini memerlukan belia yang memiliki bakat luar biasa dari yang biasa dan mampu bersaing. Mereka boleh mempelajari bakat-bakat dalam bidang animasi di institut pengajian tinggi awam dan swasta. Misalnya, di Limkokwing University, universiti swasta di Malaysia yang mengetengahkan pengajaran khusus untuk bidang teknologi kreatif. Lepasan graduan boleh mengikuti sesi pembelajaran dan menyambung kerjaya dalam pengkhususan seperti Animation Supervisors, Background and Layout Artists, 3D Animators dan sebagainya. Pelajar diajar dengan kemahiran membina sel animasi seperti yang telah dipopularkan oleh Walt Disney.
Pada pemerhatian saya, belia kini semakin bijak memanfaatkan pelbagai aplikasi teknologi. Mereka berjaya membuktikan bakat-bakat terpendam mereka dengan pendedahan di televisyen, aplikasi komputer dan laman-laman sesawang seperti You Tube. Seharusnya bakat-bakat ini tidak dipersia-siakan dengan usaha mereka sendiri atau bantuan pelbagai pihak yang masih menumpukan kepada dinamika yang sama iaitu teknologi dalam melahirkan bakat belia. 

No comments:

Post a Comment